Kestävä muoti – Mitä se on?
Uusi muoti syntyy, kun tarpeeksi monta ihmistä alkavat matkia toisiaan jossain tietyssä asiassa. Useimmiten sana muoti liitetään vaatemuotiin, ja nykyään eritoten pikamuotiin. Mitä se tarkoittaa, ja mitä muita vaihtoehtoja meillä on?
Pikamuoti
Tekstiilintuotanto on jopa kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Pikamuotiteollisuus on luonnonvaroja tuhlaavaa, ihmisoikeuksia polkevaa ja nimensä mukaisesti todella nopeaa, sillä se luo tarvetta tiuhaan vaihtuvien uutuuksien ostamiselle halvalla hinnalla. Kuluttajalle annetaan viesti, ettei vaatteista tarvi edes pitää huolta, sillä uuden saa vaivatta tilalle ja kohta onkin jo uuden muodin vuoro.
Lähes kaikki meistä ovat joskus ostaneet tällaisia vaatteita, sillä varsinkin vaatekauppojen huimat alennukset houkuttelevat tekemään vähemmän harkittuja päätöksiä. Kaikella tällä on kuitenkin todellisuudessa kovat kustannukset, meidän kaikkien hyvinvoinnin kannalta.
Vaatteen korkea hinta ei kuitenkaan kerro välttämättä paremmasta laadusta tai eettisyydestä. Kyseessä ovat usein vain merkin korkeammat katteet, jotka eivät näy alkutuotannon työntekijöiden palkassa mitenkään. Matka kohti vastuullisempaa vaatekaappia vaatii vielä nykypäivänä hieman omaa tutkimustyötä.
Kestävyys
Muodin kuluttamisen ja tuottamisen täytyy hidastua nykyisestä tahdista ollakseen kestävää. Tällä hetkellä ylikulutamme maapallon luonnonvaroja, ja vaateteollisuuden osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on suurempi kuin kansainvälisen laiva- ja lentoliikenteen yhteensä. Kauanko voimme rehellisesti hyväksyä muodikkuuden tulevaisuuden kustannuksella?
Kestävä muoti ei tarkoita tyylittömyyttä ja tylsyyttä, sillä omaa persoonaa voi tuoda esille vaatteiden ja asusteiden kautta myös vastuullisesti. Olkoon tulevaisuuden huippumuotia se, että oma tyyli antaa meidän itsemme lisäksi myös muiden ihmisten, eläinlajien ja luonnon monimuotoisuuden kukoistaa!
Second hand
Kierrätetyn vaatteen käyttäminen on iso askel parempaan, sillä nauttiaksesi sen käytöstä siihen ei ole tarvittu uusia luonnonvaroja tai työvoimaa epäeettisissä olosuhteissa. Jo olemassa olevan tuotteen käyttöiän pidentäminen on ekologista, ja parhaassa tapauksessa löydät uusia lempivaatteitasi; laadukkaita, pitkäikäisiä vaatteita joista haluat pitää huolta vuosia. Kun käyttöikää pidentää yhdeksällä kuukaudella, hiili- ja vesijalanjälki sekä jätteen määrä pienenee 20-30%. Muutos tapahtuu pienin askelin, ja jokainen ihminen voi niin sanotusti äänestää lompakollaan.
Materiaalivalinnat
Varsinkin uutta vaatetta ostaessasi, valitse materiaalit harkitusti. Raaka-aineiden osuuden arvioidaan olevan kaksi kolmasosaa koko vaatteen hiilijalanjäljestä. Ei kuitenkaan ole yksiselitteisesti parhaita vaihtoehtoja, sillä vaateteollisuuteen liittyy paljon sekä eettisiä, että ekologisia ongelmakohtia.
Esimerkiksi luomupuuvilla on parempi kuin normaali puuvilla, sillä sen viljelyyn ei ole käytetty keinoteikoisia lannoitteita ja torjunta-aineita, mutta molemmat vaativat yhtä hurjasti vettä kasvaakseen. Yhden T-paidan puuvillamäärä vaatii n. 2 700 litraa vettä, ja farkkujen jopa n. 10 000 litraa!
Toinen tuotannoltaan epäekologinen materiaali on polyesteri. Askel parempaan on valita kierrätetty polyesteri, joka usein tehdään kierrätetyistä muovipulloista. Mikäli arvostat eläineettistä tuotantoa, vältä ehdottomasti nahan, turkiksen ja mulesing-menetelmin saadun villan ostamista. Mikäli alkutuotannon työntekijöiden palkkaus huolestuttaa, etsi Reilun kaupan -merkillä sertifioitu tuote. Erilaiset vaatealan sertifikaatit auttavatkin kuluttajaa kohti vastuullisempaa vaatekaappia.
Kasvava joukko vaatemerkkejä käyttävät jo kiinnostavia ja ekologisia materiaaleja, kuten kuituhamppua, nokkosta, lyocellia ja kierrätyskuituja. Erittäin muodikasta! Näitä ja muita innovatiivisia materiaaleja tulemme näkemään tulevaisuudessa katukuvassa enemmän, ei pelkästään Linnan juhlissa.
Psst… Mitä vaaleampi vaate, sen vähemmän siihen on käytetty värjäyskemikaaleja.
Siltikään pelkät kirpputorit, materiaalien vaihtaminen ja vaatteiden eteenpäin lahjoittaminen eivät ratkaise ongelmaa kokonaan. Tarvitaan tekstiiliteollisuuden systeemistä muutosta, sekä ajattelumallien uudistamista. Ja älä huoli, muutosta tapahtuu koko ajan. Yhdessä voimme rakentaa kestävämpää tulevaisuutta myös vaatteiden osalta, ja siinä jokaisella meistä on rooli.
Miltä näyttää tulevaisuuden muotiteollisuus?
Kestävyys tarkoittaa vastuullista ja läpinäkyvää tuotantoa raaka-aineiden keruusta lopputuotteeseen saakka. Kestävä muoti perustuu kiertotalouteen; vaate on tehty kestämään pitkään ja kiertämään materiaalikierrossa yhä uudelleen. Tällä hetkellä n. 97% tekstiilivirrasta on vielä ensikuitua. Tekstiilit tulisi saada kiertoon, ja siitä löytyykin tietoa myöhemmissä postauksissa. Tavoitteena on saavuttaa suljetut materiaalikierrot, jossa myös vaatejäte on arvokasta raaka-ainetta.
Meidän roolimme on tämä: osta vaatteita harkiten, pidä niistä huolta (noudata hoito-ohjelapun ja myyjän neuvoja) ja kierrätä se ohjeiden mukaan. Suosi monikäyttöisiä vaatteita, joita pystyy helposti yhdistelemään toisiinsa. Pidetään mielessä, että usea ostamamme vaatekappale on matkannut tuhansia kilometrejä eri tuotannon vaiheiden kautta, usein maanosasta toiseen, päätyäkseen käyttöömme. Vaate ja sen vaatima työpanos ansaitsee tulla arvostetuksi.
Vielä viimeinen vinkki vastuulliselle kuluttajalle: vaatelainaus, clothing as a service –malli tulee yleistymään. Se on kuin vaatteiden kirjasto, yhteisöllinen ja ekologinen keino nauttia muuttuvistakin tyyleistä. Sen nerokkuus piilee siinä, että vaatteen valmistaja ja myyjä saavat sitä enemmän voittoa, mitä kauemmin vaate pysyy hyväkuntoisena, korjattavana ja asiakkaille kiinnostavana. Eli täysin päinvastoin kuin pikamuodissa!
Lisätietoja
Anniina Nurmi, Vihreät vaatteet, Materiaaliopas
Anniina Nurmi, Vihreät vaatteet, Opas
Anniina Nurmi, Vihreät vaatteet, Mikä ihmeen kiertotalous?
Jaro Asikainen, Yle Uutiset, Harva tietää halpavaatteen todellisen hinnan
Myös näin voit osallistua
Eettisen kaupan puolesta, Lempivaatteeni-kampanja
Fashion Revolution, Vaatevallankumous Suomi
Anniina Nurmi, Vihreät vaatteet, Vaatevallankumous: viisi kysymystä vaatteen vastuullisuudesta