Ohje Livian henkilökunnalle työmatkaliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi
Tieliikenteen päästöt ovat merkittävä osa kaikista päästöistä ja siksi niiden vähentäminen on tärkeää. Yksilötasolla työmatkaliikenne on iso osa matkustamista, koska työpäiviä on keskimäärin 200 vuodessa.
Suurin osa liikenteen päästöistä syntyy bensiinin ja dieselin palamisesta. Näin ollen yksinkertaisin tapa vähentää liikenteen päästöjä on vähentää bensiini- ja dieselkäyttöisillä autoilla ajamista. Toinen tapa on suosia uusiutuvia polttoaineita, kuten biodieseliä ja biokaasua. Sähköautoa ladatessa on hyvä valita uusiutuvaa sähköä.
Julkisen liikenteen suosiminen auttaa vähentämään päästöjä. Paraisten toimipistettä lukuun ottamatta kaikki Livian toimipisteet ovat nykyään Fölin alueella. Matkalippuja on moneen tarpeeseen, ja työnantaja voi myös tarjota työmatkaedun Smartumin kautta.
Kaikilla ei kuitenkaan ole samanlaista mahdollisuutta hyödyntää julkista liikennettä esimerkiksi asuinpaikan tai elämäntilanteen vuoksi. Aikataulutkin voivat aiheuttaa haasteita, toisaalta monet aikataulut on suunniteltu koulupäivien mukaan, jolloin ne palvelevat myös opettajia.
Kimppakyyti on myös hyvä vaihtoehto. Jos neljä ihmistä ajaa jokainen omalla autollaan, syntyy jokaisesta autosta päästöjä. Jos nämä neljä ihmistä kulkisivat kimppakyydillä yhdellä autolla, päästöt vähenisivät neljännekseen. Kimppakyytien ajaminen vähempipäästöisillä autoilla, kuten sähkö- tai kaasuautoilla, pienentää päästöjä entisestään. Kimppakyydillä kulkeminen lisää myös yhteisöllisyyttä.
Näitä kahta edellä mainittua kulkemistapaa voidaan käyttää myös yhdistelmänä. Haastattelimme Paraisilla asuvaa Tuorlan toimipisteen opettajaa, ja hän kertoi, että suurin haaste julkisilla kulkemisessa on Kaarinan keskustan ja Tuorlan välisten bussivuorojen vähyys. Yhdistelmämallissa hän voisi hypätä Kaarinan keskustasta työkaverien kimppakyytiin.
Oman kokemuksemme pohjalta voimme lämpimästi suositella kimppakyytiä.
Olemme kulkeneet yli vuoden lähes kaikki lähiopetuspäivät yhdessä.
Tämä on antanut meille mahdollisuuden aamuisin orientoitua opiskeluun
ja iltapäivisin purkaa opittua yhdessä.
– Sarianne ja Johanna
Alle 10 kilometrin työmatkoilla pyörä on hyvä kulkuväline etenkin sulan maan aikana. Pyöräilyn etuna on liikkumisen lisääntyminen: jos päivittäisen liikkumisen tekee jo työmatkalla, jää iltaisin aikaa jollekin muulle. Pidemmätkin matkat voi pyöräillä sähköavusteisella pyörällä. Livia työnantajana voisi kannustaa henkilökuntaa pyöräilyyn tarjoamalla sähköpyöräedun ja järjestämällä hyvät pyöräparkit. Pyöräparkiksi voi muuttaa jo olemassa olevan tilan, jolloin kustannuksetkaan eivät nouse kovin suuriksi.
Niinä päivinä, kun opettajalla ei ole lähiopetusta, työpäivän voi tehdä etänä. Näin työmatka päästöineen jää kokonaan pois.
Kannustamme opettajia varaamaan viisitoista minuuttia seuraavan pedagogisen iltapäivän alusta kimppakyydeistä keskustelemiseen. Näin voitaisiin kartoittaa kimppakyydeistä kiinnostuneet samalta suunnalta kulkevat opettajat, ja he voisivat sopia yksityiskohdista keskenään.
Tämän jutun ovat kirjoittaneet luonto- ja ympäristöalan perustutkinto-opiskelijat Ilmastovastuullinen toiminta – kurssilla.