Vältä, vähennä ja uudista – eli miten livialaiset voivat pienentää työmatkapäästöjään 

Tehdyn kyselyn perusteella Livian 150 työntekijän vuotuisia työmatkoista aiheutuvia ajokilometrejä on 1 241 136 ja uusiutuvan polttoaineen osuus käytetystä polttoaineesta on vain 10,5 %. Tämä tarkoittaa arviolta 214 000 kg CO2-ekv päästöjä. Tarttisko tehrä jottai! 

Ensimmäisenähän sitä tulee mieleen, että vaihdetaan vain kaikki autot sähköiseksi. Helppoa! Vai onko sittenkään? Jos hiukan kuitenkin puntaroisimme vaihtoehtoja. 

Välttää vai vähentää, vai kenties kumpaakin? 

Lähtökohtana hiilipäästöjen vähentämisessä ja hiilineutraaliuden tavoittelussa on hillinnän hierarkia. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäiset toimet ovat nimenomaan päästöjen välttäminen ja sitten vähentäminen. Kouluun tulemistahan me emme halua välttää, joten voisiko työmatkoja taittaa kimppakyydeillä, julkisilla tai vaikka pyörällä?  

Ottaen huomioon, että Livian henkilökuntaa asuu aika laajalla alueella, ei ole kuitenkaan täysin realistista, että heistä kaikki pystyisivät hyödyntämään edellä mainittuja keinoja, tai ainakaan koko aikaa ympäri vuoden. Ehkä nyt voimme miettiä sitä sähköautoa. 

Ajopelillä on väliä 

Vertailimme eri ajoneuvojen päästöjä ja kustannuksia Suomen Ilmastopaneelin autokalkulaattorilla. Sähköauton vuotuiset päästöt olivat ylivoimaisesti pienimmät: vain 66 150 kg CO2-ekv, eli vain noin kolmasosa nykyisistä Livian henkilökunnan päästöistä. Sähköautojen kustannukset, oli kyse sitten kertainvestoinnista autoa ostettaessa, tai pidemmän käytön ajalle jakautuvista kustannuksista, taas ovat selvästi kaikkein kovimmat. Sähköauton kustannukset 15 vuoden käyttöajalla olisivat noin 64 % isommat, kuin bensa-auton kustannukset. Sähköauton kustannukset olivat myös yli kaksinkertaiset verrattuna esimerkiksi kaasuauton käyttöön, joka vertailussamme näytti toiseksi matalimpia hiilidioksidipäästöjä. Kaasuauton hinta-päästö-suhde olikin kaikkein suotuisin verrokeistamme. 

Sähkö- ja kaasuauton lisäksi ladattava bensiinihybridi ja ladattava dieselhybridi olisivat päästöiltään lähes puolta pienemmän tavalliseen bensiinillä käyvään autoon verrattuna. Kustannukset olisivat bensiinihybridin osalta aavistuksen korkeammat 15 vuoden tarkastelujaksolla, kun taas dieselhybridin kustannukset olisivat bensa-autoa pienemmät samalla aikavälillä. Eivät nämäkään siis huono vaihtoehto olisi. 

Summa summarum, eli askeleet kohti ympäristöystävällisempää työmatkailua 

Näin ollen päädyimme paitsi suosittelemaan kimppakyytejä, julkista liikennettä ja pyöräilyä, myös päästöttömämpään ajokalustoon siirtymistä: joko sähköautoon, kaasuautoon tai ladattavaan hybridiin. Näistä vaihtoehdoista suurin osa Livian henkilökuntaa varmasti löytäisi omaan käyttötarpeeseensa ja kukkarolleen sopivan ympäristöystävällisemmän ratkaisun. 

Ja jotta konkretia ei unohdu, tehdään lopuksi pieni ajatusleikki: jos Livian henkilökunta onnistuisi vähentämään viidenneksen vuotuisia työmatka-ajokilometrejään ja jäljelle jäänyt määrä jaettaisiin tasan sähköauton, kaasuauton, ladattavan bensiinihybridin ja ladattavan dieselhybridin kesken, työmatkoista aiheutuvat CO2-ekv päästöt puolittuisivat. 

Ei siis ihan turhanpäiväistä tällainen vertailu, vai mitä?